רכב חשמלי

רכב חשמלי

רכבים חשמליים – העתיד כבר כאן

אם אתם חושבים על רכישה של רכב חדש, אחת השאלות שבוודאי עלו בראשכם היא האם זה הזמן הנכון לעבור לרכב חשמלי.

בניסיון לעזור לכם לקבל החלטה האם לרכושרכב חשמלי, נפרוס כאן בפניכם את היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים.

אולי תופתעו לגלות, אבל רכבים חשמליים הם לא המצאה חדשה, למעשה הרכב החשמלי הראשון הומצא כבר לפני כמעט מאתיים שנים, טוב אולי מוגזם לקרוא לכרכרה המונעת על ידי חשמל רכב אבל משם הגיע המקור לרעיון.

אבן דרך משמעותית בענף הרכב הגיעה בשנת 1884 עם המצאתו של מהנדס האלקטרוניקה תומאס פארקר.

פארקר חיפש דרך יעילה ויצרתית להניע את הכרכרה של משפחתו וכך בנה, בתחילה לעצמו מנוע המונע בעזרת חשמל אשר הגיע מסוללות נטענות אשר המציא ובנה בעצמו.

וכך, בדומה להיום הרכב החשמלי סימן קידמה וחדשות, למעשה עד תחילת המאה העשרים כ- 30% מכלל שוק הרכב היו מונעים על ידי חשמל כאשר רק כעשרים אחוז הונעו על ידי נפט (50% מכלל הרכבים הונעו על ידי מנועי קיטור).

עם תחילת המאה העשרים, ופריצת הדרך המשמעותית של מנועי הביערה הפנימיים יחד עם הוזלה משמעותית במחירי רכבי הבנזין הודות לפס היצור המפורסם של הנרי פורד עם ה- T Model, כוכבו של הרכב החשמלי דעך.

מאז ועד היום, למעט הבלחה קצרת מועד (אך מוצלחת) של חברת GM בשנות ה-90, שלטו באופן בלעדי מנועי הבערה הפנימית.

אז מה השתנה בעצם מאז ועד היום והאם הטכנולוגיה באמת בשלה?

פריצת הדרך המשמעותית הגיעה בזכות סוללות האיון ליתיום אשר מאפשרות אגירת אנרגיה אדירה ביחס לסוללות המוכרות לנו מחיי היום יום.

הסוללות החדשות מאפשרות מצד אחד טווח נסיעה משמעותי ביחס לעבר ביחד עם ביצועים מעולים.

אז למה בעצם לרכוש רכב חשמלי

נתחיל בשורה התחתונה, כסף…

עלויות האחזקה של רכב חשמלי נמוכות דרמטית מהעלויות המקבילות של רכב בעל מנוע בערה פנימי. למעשה, החסכון המשמעותי ביותר נובע מעלויות הטעינה, על פי מחקרים שבוצעו בעולם על ידי חברות של חשבות רכב, הפער בין רכב המונע על ידי בנזין לבין רכב חשמלי הוא כ- 80% בקירוב

כיום כאשר ליטר בנזין חג סביב 7 שקלים לליטר הוצאות הדלק הופכות להיות משמעותיות יותר ויותר. בניגוד לרכב המונע באמצעות בנזין טעינת רכב חשמלי זולה באופן משמעותי.

נכון לכתיבת שורות אלו עלות קוט”ש (קילו וואט שעה) הינה כ-60 אגורות, כלומר אם ניקח בחשבון רכב עם טווח נסיעה של כ-500 ק”מ בעל סוללה בהספק של 77 קילו וואט, עלות טעינה מלאה של הרכב בטעינה ביתית תעלה לכן כ- 46 ש”ח לטעינה מלאה כלומר אם נשווה זאת לתדלוק של טנק דלק מלא נגיע לעלות של כ-15% (כל הנתונים והמחירים נכונים לתאריך כתיבת הדברים ויכולים להשתנות בהתאם לשינויים במשק האנרגיה).

טיפולים ואחזקה שוטפת

רכב בעל מנוע בעירה פנימית היא יצירת מופת הנדסית עם אינספור חלקים שנעים ביחד בתזמון ודיוק מושלם על מנת להמיר אנרגיה לתנועה. התהליך כולל יצירת פיצוצים שיוצרים טמפרטורות אדירות ולחץ פנימי אדיר המנועים דורשים תחזוקה שוטפת כאשר חריגה מכך בהכרח תוביל לבלאי מוגבר ובמקרה הגרוע לנזק גדול אשר יגרור טיפול מורכב ויקר מאוד.

לעומתו, רכבים חשמליים מאופיינים בפשטות המכנית שלהם, כאשר הרכיבים העיקריים ברכב חשמלי הינם, הסוללה, המנוע החשמלי והבלמים. לכן, גם עלויות האחזקה ובוודאי בטווח הארוך, נמוכות משמעותית לרכבים חשמליים.

דוגמה משמעותית נוספת היא טיפול בבלמי הרכב. בלימת רכב נוצרת על ידי על ידי חיכוך בין הדיסק לקליפר, דבר שמוביל ליצרית טמפרטורות גבוהות שגורם לשחיקת צלחות ורפידות הבלמים.

ברכב חשמלי הבלימה היא רגנרטיבית המשמעות היא שבניגוד לבלימה המבוססת חיכוך,מערכות הרכב החשמלי יודעות לנצל אנרגיה זו לצורך טעינת הסוללה ברכב ובכך להגדיל את טווח הנסיעה.

הפניית האנרגיה מהבלמים מונעת את עיקר השחיקה ולכן בלמים ברכבים חשמליים נשמרים תקינים ועוצמתיים במשך הרבה יותר זמן.

חווית נהיגה

בניגוד לרכב עם מנוע בעירה פנימית המאיץ באופן הדרגתי על ידי העברת הילוכים עד להגעת המומנט המקסימלי, רכב חשמלי מגיע להספק ולמומנט מקסימלי כבר מהנגיעה הראשונה על דוושת הגז.

לכן רכב חשמלי יודע לספק תגובות מהירות באופן מיידי בניגוד למנועי הבנזין שצריכים לצבור אנרגיה באופן מדורג.

נקודה משמעותית נוספת היא חלוקת המשקל ומרכז הכובד, מאז ומעולם אחד האתגרים של יצרני הרכבים היה לנסות ולהגיע לחולקת משקל של 50:50 על מנת ליצור איזון מושלם.

ברכב החשמלי, שאינו נדרש להכיל את כמות החלקים העצומה כמו הרכבים הרגילים,היצרנים חופשיים לעצב ולמקם את רכיבי ההנעה במיקומים נוחים יותר וכך למעשה יכולים להגיע לחלוקת משקל מדויקת יותר מחד ומנגד לאפשר מרווח פנים גדול יותר לטובת הנוסעים.

בשורה התחתונה רכבים חשמליים אינם העתיד. הם ההווה.

קניית רכב חשמלי חדש בהכרח משתלמת ברמה הכלכלית וזאת מבלי לאבד מיכולות הרכב אלא אפילו להפך.

אנו באוטוארט הקמנו מחלקת “חשמליות” ייעודית שיודעת לספק הסבר מפורט ומקצועי על היתרונות של הרכבים החשמליים עם תשובות לכל השאלות העולות טרם רכישת רכב מסוג שכזה וכמובן לאחריו.

אתם מוזמנים להגיע אלינו לאוטוארט ולהתייעץ עם מומחי הרכב שלנו כדי להבין מהו הרכב המתאים ביותר עבורכם מתוך מגוון רחב של דגמים ומחירים לכל תקציב.

הדפס
Print Friendly, PDF & Email
שמירה כקובץ PDF

כתבות נוספות

קבוצת אוטוארט

קבוצת אוטוארט היא קבוצת רכב בעלת ניסיון, ידע ומומחיות מהנרחבות בענף הרכב הישראלי. קבוצת אוטוארט נוסדה בשנת 2015 על ידי תומר דותן ומאיר אוחיון. במקור אוטוארט הוקמה לצורך קבלת הזיכיון ויבוא של רכבי הסופר פרימיום אסטון מרטין. מאז, התרחבה החברה והחלה לעסוק ביבוא ומכירת רכבים חדשים, מכירת רכבים משומשים (CERTIFIED) ומתן שירותי טרייד אין. אוטוארט […]

טרייד אין

ההחלטה לרכוש רכב חדש היא החלטה גדולה ומשמעותית, מדובר בהוצאה גבוהה אשר דורשת התעסקות רבה, לא רק ברכישת הרכב החדש אלא גם במכירת רכבם הישן, לכן רבים מהאנשים אשר רוכשים רכב חדש בוחרים להיעזר בעסקת טרייד אין. טרייד אין הוא כלי מצויין המסייע להוזיל עלויות ומפשט את תהליך הקנייה והמכירה של רכבכם. הרעיון פשוט, בוחרים […]

יבוא מקביל

יבוא מקביל זו פרקטיקה ותיקה שעובדת ברחבי העולם במגוון רחב של תחומים. בישראל, בניגוד לרוב העולם, נוצר מצב אבסורד שבו מספר מצומצם מאוד של יבואני רכב מחזיק הלכה למעשה ברוב ענף הרכב הישראלי. תחילה, על ידי תמיכת הרגולטור אשר עד לשנת 2010 קבע בחוק כי כל יצרן רכב יכול להיות מיוצג בישראל על ידי יבואן […]