יבוא מקביל זו פרקטיקה ותיקה שעובדת ברחבי העולם במגוון רחב של תחומים. בישראל, בניגוד לרוב העולם, נוצר מצב אבסורד שבו מספר מצומצם מאוד של יבואני רכב מחזיק הלכה למעשה ברוב ענף הרכב הישראלי. תחילה, על ידי תמיכת הרגולטור אשר עד לשנת 2010 קבע בחוק כי כל יצרן רכב יכול להיות מיוצג בישראל על ידי יבואן בלעדי אחד, דבר שיצר אבסורד גדול מבחינה צרכנית, מכיוון שאנו כקהל לקוחות מאבדים כל יכולת לבחור ממי אני רוכש רכב וכך גם נמנעת מאיתנו כל יכולת מיקוח אמיתית, כמו שקורה בכל שוק בו אין תחרות, המחוקק שהבין את גודל האבסורד, ניסה לתקן את המצב וכך בשנת 2010 לאחר תיקון חקיקה התאפשר לראשונה יבוא מקביל של כלי רכב בישראל. אך השינוי החקיקתי, על אף היותו חשוב, היה חסר נקודות משמעותיות ולכן לא הצליח להביא לשינוי אמיתי.
אבל אז הכל השתנה
בשנת 2016, העבירה הכנסת את חוק רישוי ומקצועות בענף הרכב, 2016. החוק שינה למעשה את כללי המשחק כאשר איפשר בפועל לראשונה לייבא כלי רכב לישראל ביבוא מקביל לא רק מבחינת החוק אלא גם מבחינה מסחרית-כלכלית. אז נכון, רכב זו קנייה גדולה למדי, למעשה זו הקנייה הגדולה ביותר שאנו מבצעים למעט רכישת דירה. לכן אינטואטיבית אנו נוטים ללכת אל עבר המוכר. אבל האם רכישה של רכב מיבוא מקביל פחות בטוחה? האם באמת אקבל מענה במקרה של תקלות? ומה לגבי אחריות?
אנחנו כאן כדי לענות על השאלות האלו ולהרחיב מעט יותר בנוגע לרפורמת היבוא המקביל של משרד התחבורה ולהסביר על היתרונות ברכישת רכב ביבוא מקביל.
אז מה זה בכלל יבוא מקביל? יבוא מקביל זה למעשה יבוא של מוצרים מקוריים על ידי יבואנים שאינם יבואנים רשמיים של אותו מוצר. דרך זו נותנת ליבואן גמישות הרבה יותר גדולה לעומת היבואן הישיר.
היבואן הישיר מחוייב לרכוש מהיצרן כמות מסויימת של כלי רכב על פי מפרט אבזור מוגדר מראש ואשר בדרך כלל מוכתב על ידי היצרן עצמו, יותר מזה , פעמים רבות גם מחיר המכירה של הרכב נקבע ע”י היצרן בחו”ל, כך נניח שליצרן דגם מסויים ובו עשרה וריאנטים ורמות אבזור שונות, לישראל יגיע מגוון מצומצם בלבד. לעומת היבואן הישיר, ליבואן מקביל יש חופש מוחלט לרכוש איזה רכבים, דגמים ורמות גימור על פי הצורך האמיתי של השוק ועל פי ההעדפות של הצרכן בישראל ובמחיר תחרותי ללא התערבות של היצרן בקביעת המחיר. בכלל, ככלל אצבע, רכבים אשר מיובאים ביבוא מקביל מתאפיינים ברמות אבזור גבוהות ועשירות יותר בהשוואה לרכבים המיובאים על ידי היבואן הישיר.
יבואן מקביל חייב לעמוד בדרישות המחמירות של משרד התחבורה לצורך קבלת רישיון יבואן ומוגבל ביבוא של רכבים חדשים בלבד! בנוסף, כל רכב שנכנס לארץ עומד למעשה לאחר בדיקת משרד התחבורה כי הוא מקיים את התקן הישראלי המחמיר ולמעשה שווה לתקינה האמריקאית או האירופאית מבחינת האבזור הבטיחותי, מבחינת זיהום האוויר וכמובן מבחינת התקינה ההנדסית, כך שאתם כלקוחות יכולים להיות רגועים כאשר אתם יודעים שרכשתם את המוצר האיכותי ביותר שעמד במבחנים הנוקשים ביותר ובתקן המחמיר ביותר.
אוקיי, אבל מה לגבי אחריות, שירותי אחזקה שוטפים ותמיכה במקרה של תקלות סידרתיות (ריקול)?
מדינת ישראל קבעה בחוק כי כל רכב אשר מגיע לישראל ואשר יש לגביו יבואן ישיר, יהנה מאחריות יצרן בינלאומית, וכך כאשר אתם רוכשים רכב ביבוא מקביל, היבואן הרשמי שמייצג את היצרן בישראל מחוייב לספק לרכבכם על פי חוק את האחריות המלאה כפי שניתנה על ידי היצרן, מחוייב לתת שירותי אחזקה שוטפת לרכבכם בנוסף לתמיכה מלאה במידה וקיימת תקלה סידרתית.
בסיכומו של דבר, לרכישת רכב ביבוא מקביל ישנם יתרונות רבים:
• אפשרות למגוון דגמים רחב שלא קיים אצל היבואן הישיר.
• התאמה אישית לאבזור הרכב והתאמתו לצרכי הלקוח.
• מגוון מחירים גמיש ואטרקטיבי.
אצלנו בקבוצת אוטוארט אנו מציעים מגוון רחב של מותגים ודגמים ביבוא מקביל במחירים אטרקטיביים, אפשרויות מימון בתנאים מועדפים ללקוחותינו וטרייד אין לרכבכם הישן.
אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו לקבוצת אוטוארט והצוות המקצועי שלנו יעמוד לרשותכם לכל שאלה.